Slik jobber Ben & Jerry’s med å bekjempe den globale oppvarmingen
Ben & Jerry’s har jobbet hardt opp gjennom årene med å redusere miljøavtrykket til selskapet vårt. I 2002 begynte vi å balansere ut karbonavtrykket til produksjonsanleggene våre, sammen med vår Vermont-baserte partner, NativeEnergy. I 2007 gjennomførte vi vår første global oppvarming-kampanje, i samarbeid med Dave Matthews Band. Vi investerte tidlig og ofte i effektivisering i produksjonsanlegg, forsyningskjeder og Scoop Shops for å øke energieffektiviteten og redusere karbonavtrykket vårt..
Vi har nettopp fullført en oppdatert livssyklusanalyse for produktene våre. Den identifiserer karbonutslippene for hvert stadium av «livssyklusen» til iskremen vår, fra gården og helt til iskremboksene destrueres/forsvinner. Vi bruker resultatene til å lage et tydelig veikart vi skal bruke til å redusere fotavtrykket til selskapet vårt, produkt for produkt.
Vi spiller også en viktig rolle i å støtte vårt moderselskaps plan, «Unilever Sustainable Living Plan (USLP)». ULSP er del av Unilevers mål om å bli den globale lederen for ren energi-sektoren av økonomien. Dette er en plan for bærekraftig vekst som tar sikte mot å doble Unilevers forretningsdrift, og samtidig redusere miljøpåvirkningen og øke den positive påvirkningen i samfunnet.
Unilever kjøper allerede 100 % av elektrisiteten sin fra fornybare kilder, for alle anleggene i USA, via Renewable Energy Sertificates (REC-er), som er sertifikater for bruk av energi fra tredjeparts fornybare energikilder. Unilever hever sin forpliktelse til ren energi til et nytt nivå ved å love å bytte til 100 % ren energi på globalt nivå innen 2020, via en blanding av 50 % kraftproduksjon på stedet og 50 % ekstern kraftproduksjon.
Her har du ytterligere fem ting som Ben & Jerry’s gjør for å bekjempe klimaendringene:
CHUNKINATOR
Chunkinator befinner seg i fabrikken vår i Nederland, og er en magisk maskin (også kjent som en anaerob flotteringsreaktor) som forvandler biprodukter fra iskremproduksjonen vår til energi. Inne i denne bio-fordøyelsestanken finner du 24 milliarder naturlige mikroorganismer som forvandler avfall og avløpsvann til biogass, som igjen brukes til å generere kraft til fabrikken. Hittil har Chunkinator produsert nok energi til å lage over 16 million pints med Ben & Jerry’s-iskrem!
GJØDSELSEPARATORER
Tro det eller ei, men kuer spiller en viktig rolle i klimaendringene. De slipper ut gass i begge ender, og sammen med gjødselen innebærer dette en betydelig mengde ozonlag-skadelig metangass. I et samarbeidsprosjekt med NativeEnergy og Green Dream Farm i Enosburg Falls, Vermont, har vi tatt i bruk et system som betydelig reduserer mengden metangass som slipper ut i atmosfæren. Det anslås at i løpet av ti år vil dette prosjektet ha samme effekt som å holde 5000 biler unna veiene i ett år. Dette er et pilotprogram som vi håper å ta i bruk på andre av Ben & Jerry’s melkegårder over hele verden.
BALANSERING VED PLANTING AV SKOG
Vi bryr oss om leverandørene våre, bøndene, familiene deres, landet deres og hvordan ingrediensene våre påvirker livene deres. I tillegg til arbeidet vårt med Catholic Relief Services og Sustainable Food Lab har vi nylig inngått partnerskap med Pur Projet for å utforske mulighetene for kombinert land- og skogbruk for vaniljeleverandøren vår. Prosjektet hjelper bøndene i samvirkelaget med å plante ut lokale trær igjen. Dette reduserer erosjonen, gir viktig skygge til vaniljeavlingene og gir muligheter til mer varierte landbruksprosjekter.
RENERE GRØNNERE FRYSER
Konvensjonelle frysere er basert på hydrofluorkarboner (HFC-er), som er en av de vanligste og mest skadelige drivhusgassene. Ben & Jerry’s har tatt ledelsen på veien bort fra HFC-er ved å bli det første selskapet i USA som tester hydrokarbonkjølere (som allerede er bruk over hele Europa). Det begynte i 2008, da vi slo oss sammen med Greenpeace for å lansere en renere, grønnere fryser. Ikke bare kjøler disse Ben & Jerry’s-fryserne ned isen med planetvennlige hydrokarboner, de er også mer energieffektive en HFC-variantene. Alle vinner!
AKTIVISME OG KAMPANJER
Ben & Jerry’s ble etablert med sosial samvittighet, og har jobbet for en rekke saker, alt fra like ekteskapsrettigheter til merking av GMO-produkter for å beskytte miljøet. Enten det gjelder å delta i folkets klimamars i september i fjor eller å oppfordre fansene våre i mer enn 35 land til å presse lederne sine til reell og øyeblikkelig handling i klimaspørsmålet, har vi hatt glede av å samarbeide med en helt fantastisk gjeng.