Klimapåvirkningen vår

Det er ikke noe hemmelighet at klimaendring finnes, og at den endrer jorden vår. Isbreer smelter, hav stiger og plante- og dyreområder endres. Og mens en håndfull milliardærer kanskje handler eiendom i det ytre verdensrommet, foretrekker vi å holde føttene solid plantet på denne Jorden som vi elsker. Det betyr å iverksette umiddelbare tiltak for å beskutte planeten vår.

  • Det er allerede for sent å bevare—eller forlange å få tilbake—klimaet vi hadde før. Men vi er ikke typene som setter oss ned og venter på at vår Chubby Hubby skal få et sammenbrudd. Vi vet at vi må handle raskt for å unngå de mest ødeleggende effektene av klimaendring.

    Av den grunnen—og en million andre—har vi jobbet hardt for å ta tak i klimafotavtrykket vårt. Dette er hva vi ha gjort så langt, og hva vi vil gjøre videre for å krympe det fotavtrykket.

image-from-the-document-manager
  • Å gjøre noe starter med å vite noe. Og mens vi har jobbet aktivt for å redusere Ben & Jerry's helhetlige miljøpåvirkning i tiår, har vi nå dataene for å måle drivhusgass (GHG)-utslipp og estimere karbonfotavtrykket vårt hvert år, inkludert hva som bidrar mest til det.

    Dette er hva vi vet:

    • Meieriingredienser utgjør omtrent 53 % av karbonfotavtrykk, mens våre andre ingredienser (nøtter, deigbiter, virvler og andre tillegg) legger til nye 21 %.
    • Produksjon utgjør bare 1 % av totale GHG-utslipp, men å få iskremen fra fabrikken til butikker og isbarer utgjør nye 7 %.
    • En enkelt halvliter med Ben & Jerry's produserer omtrent 1,5 kg med karbondioksidekvivalenter, eller CO2e (også kjent som vår "utslippsintensitet").

    Å spore disse tallene årlig forteller oss hvor vi har de største mulighetene til å redusere fotavtrykket vårt, og hvordan vi gjør det på reisen vår.

image-from-the-document-manager-2

Infografikkbeskrivelse: En illustrasjon av en Ben & Jerry's iskremhalvliter brukes som et kakediagram for å vise Ben & Jerry's karbonfotavtrykk. Diagrammet er merket "Vårt karbonfotavtrykk." I diagrammet er 53 % merket som "Meieri." 21 % er merket som "Andre ingredienser." 7 % er merket som "Utgående transport." 5 % er merket som "Detaljhandel." 5 % er merket som "Franchise." 4 % er merket som "Produktemballasje." 2 % er merket som "Innkommende transport." 1 % er merket som "Produksjon." 1 % er merket som "Forbruker." Og 1 % er merket som "Slutten av produktets levetid." Grafikken vises på en korktavlebakgrunn.

  • Det er flott å ha mål. Det er enda bedre når de målene er basert på vitenskap.

    Det er derfor vi henvender oss til Science Based Targets initiative (SBTi), som driver ambisiøs klimahandling ved å gjøre selskaper i stand til å sette vitenskapsbaserte mål for utslippsreduksjon. «Vitenskapsbaserte mål» er nøyaktige og målbare mål designet for å redusere utslipp med en spesifikk mengde. Det betyr at vi holdes ansvarlige for å oppfylle faktiske tall—ikke bare at vi planter noen trær eller kjøper karbonkompensasjon for å ha bedre samvittighet for energien vi bruker.

    Som kan få deg til å lure: Hvorfor snakker vi ikke om karbonkompensering eller netto-null-mål? Det korte svaret: Disse anstrengelsene er for vage og ufokuserte— og av tvilsom effektivitet. Vi forstår at selskaper ikke kan bli karbonnøytrale før hele økonomien er karbonnøytral. Netto-null-krav brukes for ofte for å få bedrifter til å se ut som om de iverksetter meningsfulle klimatiltak uten å egentlig ta opp systemiske problemer. Av disse årsakene har vi valgt å holde oss til vitenskap og til våre SBTi-er.

    Dette er hva Ben & Jerry's SBTi-er ser ut som:
     

    • Selskapseide anlegg vil bruke 100 % fornybar energi innen 2025.
    • Vi vil redusere utslippsintensiteten vår med 40 % innen 2025 (fra referansepunktet vårt i 2015).
    • Vi vil redusere utslippsintensiteten vår med 80 % innen 2050.

image-from-the-document-manager-3
  • Det er ganske hårete mål. Så vi bestemte oss for å fokusere på å forbedre tre hovedkategorier:

    Innkjøp og ingredienser:

    Meieriproduksjon utgjør over 50 % av Ben & Jerry's totale utslipp, så det er der vi har den største muligheten til å redusere karbonfotavtrykket vårt. Vi utforsker og implementerer løsninger rundt et par hovedområder:

    • Enteriske utslipp: Ved å endre maten vi gir kuene våre, håper vi å redusere gassen deres (høflig kjent som "enteriske utslipp"). Å fokusere på å forbedre næringskvantitet og -kvalitet vil gi karbon-, vann-, jordhelse- og biologisk mangfold-fordeler i tillegg til dyrehelse- og økonomiske fordeler. Vi jobber også for å akselerere pilotering og ibruktaking av løsninger for enteriske fortilsetninger.
    • Gjødselhåndtering: Gjødselråtnetanker på gårder fanger opp metan fra gjødsel og bruker den til å generere fornybar energi. Vi jobber også med forskere på metoder for bruk av gjødsel på land. Sammen bidrar disse tiltakene til å redusere drivhusgassutslipp og forbedre jordhelse og vannkvalitet.
    • Regenerativt for og avlinger: Vi jobber med bønder for å implementere beste praksis i regenerativt landbruk for å opprettholde og forbedre jordhelse, redusere syntetiske innsatsmidler og øke det biologiske mangfoldet innen gårdsdrift. Vi vil også fokusere på egendyrket for, sirkulært og avskogningsfritt for og å øke gressandelen i det kuene våre spiser.
    • Emballasje: Vi elsker kremmerhus, fordi de er plastfri, holder på det som smelter og du kan spise hele greia! Men halvliteren i fryseren din må pakkes i noe, så vi er laserfokusert på å skape en mer bærekraftig emballasjeprosess ved å redusere  mengden av petroleumsbasert plastemballasje for engangsbruk brukt gjennom forsyningskjeden og i isbarer.

     

    Porteføljeinnovasjon:

    Siden meieriprodukter utgjør en så stor del av karbonfotavtrykket vårt, er én av de enkleste og mest effektive måtene å krympe det på å, vel, selge færre meieriprodukter. Sprøtt, ikke sant? Men bær over med oss. Dette er hva vi forsøker i stedet:

    • Øke lavkarbon produktinnovasjon og -salg, slik som laktosefri iskrem og kakedeig. (Nye laktosefrie smaker, noen?)
    • Se etter muligheter til å bruke flere lavkarboningredienser, så som solsikkefrø og mandler produsert med regenerative gårdsbruksmetoder.

     

    Produksjonsdrift og isbarer

    Ben & Jerry's produksjons- og detaljhandelsdrift bidrar under 6 % av vårt referansefotavtrykk, for det meste fordi vi taklet det direkte. Og det er faktisk noen gode nyheter her:

    • Vi er nesten ved målet vårt på 100 % fornybar elektrisitet for vår globale produksjonsdrift, selskapseide isbarer og kontorer.
    • Der vi ikke kan kjøpe fornybar energi, jobber vi med energieffektivitet, gjenvinning av varme og elektrifisering (slik at vi kan høste kraften fra solen og vinden).
image-from-the-document-manager-4

Vi gjør noe for å bekjempe varmen. Bli med.

Hvis den er smeltet, er den ødelagt. Slik er det for iskremen, og slik er det for planeten. Vi lager lekre frosne ting som er avhengige av ingredienser høstet fra jorden (hei der, kuer, nøtter, sjokoladebiter og virvler!), så vi er så klart investert i å bekjempe klimakrisen. Men vi lever også her. Så vi kaller på alle våre andre borgere på denne Jorden for å kreve at våre valgte ledere støtter en rask overgang til en ren-energi-økonomi. Tiden løper ut, men vi har det vi trenger for å komme i gang, så gjør noe nå!

image-from-the-document-manager-5