Summertime is the perfect time to impress a crowd with a delicious ice cream pie. The best part? They could not be easier to make. And with an almost unlimited number of ways to customize them, you’ll never make the same one twice.
Les mer - 4 Steps For Making Flawless Ice Cream Pies Les merNorge - et paradis for elbiler
I 2014 utgjorde elektriske biler 16% av solgte biler i Norge. I 2015 steg tallet til omtrent 20%, og de siste månedene har elbilsalget utgjort en tredjedel av det totalte bilsalget.
Hvorfor er elbiler så populære?
Elektriske biler er utvilsomt utrolig populære i Norge. Kanskje er det heller ikke så rart. Ingen land i verden er like dyktige til å støtte og promotere elbiler som Norge. Om du har elbil i Norge sparer du penger på mange områder. Du vil betale mindre ved kjøp (takket være nullmoms ved kjøp), du kan lade gratis på de fleste offentlige ladestasjoner og du får parkere gratis på kommunale parkeringsplasser. Ikke nok med det. De som kjører elbil slipper også betale bompenger!
Norge er det fjerde landet i verden til å selge over 100 000 elbiler. Med et innbyggertall på litt over 5 millioner, er Norge det landet i verden med høyest konsentrasjonen av elbiler.
En ny generasjon elbiler
Elbiler er ikke lenger små klimavennlige golfbil-lignende rammeverk på fire hjul. I dag ser elbiler og fossilbiler så og si helt like ut. Snart kommer også Teslas nye "Model 3" på markedet. Den blir ikke bare et vakkert teknologisk vidunder, men den blir også langt billigere enn deres tidligere modeller. Hvem vet hva det kommer til å gjøre med elbilsalget?
Leder an ...
Stortinget ønsker å fatte enda mer drastiske tiltak. Eksempelvis har de foreslått å innføre et totalforbud mot salg av bensin- og dieselbiler innen 2025. Det er jo bare 9 år til! Da forslaget ble lagt frem var folk unektelig skeptiske. Nå har forsalget derimot fått en bredere enighet blant partiene, og om ikke lenge skal forslaget stemmes over. Overraskende nok så er også folket ganske keene på denne idéen!
Hva annet gjør Norge?
Elbiler er ikke alene om å være en del av Norges klimatiltak. Norge bidrar med store pengesummer til blant annet Amazonas-fonddet for å hindre ytterligere avskoging.
Det er mer! Energi- og miljøkomiteen har enstemmig vedtatt å fremskynde de endelige målene for karbonutslipp med 20 år. I utgangspunktet var målet nullutslipp innen 2050. Nå er det i stedet 2030. Bra jobba!
Endringen kom som et resultat av FNs klimakonferanse i Paris i 2015. I 2008 satte regjeringen 2030 som mål, men dette ble senere forskjøvet til 2050 da delmålene ikke ble oppnådd. Skiftet tilbake til 2030 viser nytt mot og optimisme blant globale FN-typer, og det er godt nytt for resten av verden!
Hva er neste steg?
Produksjon og forbruk av elektrisitet er et vanlig sted å begynne kuttene for å redusere karbonutslipp. I Norge kommer allerede 95% av elektrisiteten fra vannkraft, hvilket er en fornybar energikilde. Derfor må Norge være innovative for å utøve kutt i karbonutslippene fremover.
Det er her elbiler kommer inn i bildet. Biler utgjorde 20% av karbonutslipp i Norge i fjor. Det betyr at flere elektriske biler kan utgjøre en stor forskjell.
Det finnes mange områder som fortsatt må jobbes med, spesielt tenker vi da på olje- og gassektoren. Norge trenger fortsatt noen smarte idéen for å nå det mye omtalte nullutslippet, men inntil videre hyller vi Norge!
The only thing that’s going to mitigate climate change is direct action. Here’s why companies need to focus on cutting their own greenhouse gas emissions instead of making dubious carbon-neutrality claims.
Les mer - Here’s Why Ben & Jerry’s Is Taking Direct Climate Action Instead of Going “Carbon Neutral” Les merChocolate is delicious, no doubt, but the global demand for this sweet ingredient is behind massive deforestation in places like Côte d’Ivoire. Here’s what we’re doing about it.
Les mer - The World’s Hunger for Chocolate Comes at a Cost Les mer