Fredsskaping
“Fred, kjærlighet og iskrem” er mer enn bare et smart utsagn. Det er noe vi tror på og som veileder oss.
Fred skapes ikke av seg selv
Vil ikke alle leve i et fredelig samfunn? Selvsagt - og det er derfor Ben & Jerry’s forplikter seg til å være en del av den voksende fredsbevegelsen. Det er en gruppe organisasjoner og enkeltpersoner (og noen få bedrifter!) over hele verden som erkjenner at fred er noe som må skapes - ved å investere i sunne samfunn, sosial og økonomisk rettferdighet for alle, og respektfull dialog mellom mennesker over hele verden.
Ben & Jerry’s tilnærming er å oppfostre fred og rettferdighet ved roten, som vi tolker slik:
- Vilkårene for fred og sosial rettferdighet undergraves av det økende gapet mellom rike og fattige. Gjennom vår egen forretningsmodell linket til vår fremgang og vårt påvirkningsarbeid, vil Ben & Jerry’s støtte økonomiske vekst-modeller som løfter mennesker ut av fattigdom og som er med på å skape en fredeligere og mer rettferdig verden.
- Støtte diplomatiske tiltak for å løse politiske konflikter,; og motstå ethvert lands bruk a militær makt unntatt for legitimt nasjonalt forsvar.
- Aktiv støtte av økte offentlige utgifter til menneskelige og sosiale behov som utdanning og helsevesen i stedet for unødvendige militærutgifter på flere og flere våpensystemer.
- Fremheve de som snakker om fred og de som presenterer alternativer til vold og militarisme i den offentlige diskusjonen.
Legge til rette for fred
Hvordan bringer vi våre forpliktelser for fredsskapende arbeid fremover?
- Alle ingrediensene i våre produkter vil være sertifisert av Fairtrade i løpet 2014. Fairtrade-bevegelsen er grunnlagt som en bevegelse for økonomisk rettferdighet som er et viktig verktøy i fredsarbeidet og sørger for at småbønder i utviklingsland kan konkurrere og blomstre i den globale økonomien.
- Som bedrift, vil vi fortsette å bevisst være en del av det fredsbyggende samfunnet ved å opprettholde dynamiske relasjoner med relevante personer og organisasjoner. Vi vil se etter muligheter for “re-branding” av den globale fredsbevegelsen som mer positiv, praktisk og en mer mainstream “fredsbyggende” bevegelse.
- Gjennom våre forretninger, partnerskap og påvirkningsarbeid vil vi søke å organisere, utdanne og mobilisere innbyggere på grasrot-nivået i støtte av fredsskapende arbeid og for å fremheve fredsarbeid over hele verden.